Vauvaksi tehdyt koirat

Yksivuotiaan koiravauvan syntymäpäiväkakku tokiolaisessa eläinliikkeessä. Kuva: Annamari Vänskä.

Yksivuotiaan koiravauvan syntymäpäiväkakku tokiolaisessa eläinliikkeessä. Kuva: Annamari Vänskä.

Miksi koira puetaan kuin vauva? Mitä tarpeita koiran pukeminen täyttää?

Turun yliopiston tutkijakollegiumin tutkija, dosentti Annamari Vänskä selvittää projektissaan Diamond Encrusted Collar: How Lap Dogs Became Luxary Consumers koiriin suuntautuvaa luksusmuodin kulutusta ja koirien inhimillistämistä pukemisen kautta. Tutkimuksen keskiössä ovat koiran ja ihmisen välinen suhde sekä kuluttamista motivoivat tunteet. Kulutettaessa huolenpito ja rakkaus koiraan saavat materiaalisen muodon.

Hanke on jatkoa Vänskän aiemmalle tutkimukselle lasten muodista. Kirjoittaessaan teostaan Muodikas lapsuus. Lapset muotikuvissa (Gaudeamus 2012) Vänskä vieraili Japanissa ja havaitsi, että pikkukoirien ja pikkulasten vaatteet muistuttavat toisiaan. Vaatteiden värit ja kuosit ovat samanlaisia, ja ne myös sukupuolitetaan samoin. Myös koirille suunnatut palvelut ovat pitkälti samoja kuin ihmisten vastaavat: koirille on päiväkoteja, kuntosaleja, kauneussalonkeja ja hautauspalveluita. Toisaalta ilmiö ei ole vain nykyajalle tyypillinen. Viitteitä koirien pukemisesta on löytynyt arkeologisista kaivauksista, ja esimerkiksi 1700-luvulla koirien vaatettaminen oli kuninkaallisten ja aristokraattien hupia. 1800-luvun Euroopassa koirien pukeminen heijasti porvarillisia arvoja. Koirasta tuli positiivisten tunteiden ja lojaaliuden symboli modernissa ja urbanisoituneessa maailmassa. Nyt vauvaksi tehty koira muokkaa käsityksiä perheestä, vanhemmuudesta ja lapsuudesta. Vänskä pyrkii tutkimuksellaan valottamaan niitä kulttuurisia ja yhteiskunnallisia muutoksia, joita koiran pukeminen ilmentää.

Koirien inhimillistäminen ja vauvaksi tekeminen näkyy esimerkiksi koiria varten suunnitelluissa rattaissa. Kuva: Annamari Vänskä.

Koirien inhimillistäminen ja vauvaksi tekeminen näkyy esimerkiksi koiria varten suunnitelluissa rattaissa. Kuva: Annamari Vänskä.

Koirille suunnattua muotia tokiolaisen liikkeen vaaterekillä. Kuva: Annamari Vänskä.

Koirille suunnattua muotia tokiolaisen liikkeen vaaterekillä. Kuva: Annamari Vänskä.

Nykykulttuurissa koiran inhimillistäminen ja emotionaalinen suhde koiraan palvelee kuluttamista. Ylenpalttisen tuhlaamisen ymmärretään kertovan rakkaudesta. Vänskän tutkimusprojekti avaa näkökulmia lemmikkejä ympäröivään kulutuskulttuuriin ja näkee sen osana laajempaa kehitystä, jossa kuluttaminen on muuttunut tarvelähtöisestä tunnepohjaiseksi. Vaikka koirien pukemisesta ja palveluista puhutaan huolenpitona, ne ovat tehokkaita keinoja tuotteistaa ja kaupallistaa lemmikkeihin kohdistuvat lämpimät tunteet.

Annamari Vänskän kotisivut.

Kirjoittaja toimii harjoittelijana mediatutkimuksen oppiaineessa.

Share on Facebook1Tweet about this on Twitter0Share on Google+0Share on LinkedIn0
Kategoria(t): Tutkimus ja opetus. Lisää kestolinkki kirjanmerkkeihisi.

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *